Mapa witryny

19.01.2024

Testujemy wodorowego Autosana

Miejskie Zakłady Autobusowe rozpoczęły testy jednego z najbardziej ekologicznych środków transportu – autobusu wodorowego. Pojazd jest zeroemisyjny – zasilany czystym wodorem, a z rury wydechowej wydobywa się jedynie para wodna. Wyprodukowany w Polsce Autosan Sancity 12 LFH będzie jeździł po Warszawie przez miesiąc. W najbliższych dniach będzie można spotkać go na trasie linii 222.

Miejskie Zakłady Autobusowe już drugi raz sprawdzają w ruchu miejskim najnowocześniejszą technologię wodorową. Nieco ponad rok temu warszawiacy mogli zapoznać się z zaprojektowanym i wyprodukowanym w Polsce Nesobusem. Teraz zaś na ulice trafił również polski, stworzony w Sanoku, Autosan Sancity 12 LFH. Pojazd ma długość dwunastu metrów, trzydzieści miejsc siedzących i oczywiście miejsce dla wózków. Jego sercem, poza silnikiem o mocy 230 kilowatów, jest magazyn energii, na który składają się baterie litowo-tytanowe (235 kW) oraz ogniwo wodorowe o mocy 70 kilowatów. Wiedza pozyskana w czasie testów, ma przydać się w przyszłości specjalistom MZA, podczas ewentualnych zakupów taboru wodorowego.

 

Pojazd w Warszawie został przydzielony do zajezdni „Woronicza”. Będzie pojawiał się głównie na trasie linii 222 przebiegającej przez Aleje Ujazdowskie, Krakowskie Przedmieście i Nowy Świat. Sporadycznie będzie go można spotkać także na innych liniach.

 

Warszawa konsekwentnie od lat odmładza tabor transportu publicznego, tak aby stał on się jak najbardziej przyjazny dla mieszkańców i środowiska. Miejskie Zakłady Autobusowe posiadają już niemal pięćset autobusów zeroemisyjnych i niskoemisyjnych. W tej liczbie mieści się 335 autobusów gazowych, a także 160 elektrycznych. Do tego stołeczny przewoźnik prowadzi długotrwałe testy dwóch kolejnych elektrobusów marek MAN i Yutong. To jednak nie wszystko. Już w tym roku zaczną napływać do stolicy kolejne autobusy na prąd. Dwanaście przegubowców zamówił Zarząd Transportu Miejskiego, a na najlepszej drodze do zakupu kolejnych trzydziestu są MZA – w tej chwili trwa ocena ofert w przetargu, do którego zgłosiło się czterech oferentów z całego świata. Szykowany jest też kolejny przetarg – tym razem na osiemdziesiąt zeroemisyjnych elektrobusów przegubowych i nieco krótszych – o długości dwunastu metrów.