Mapa witryny

110 autobusów CNG LNG

Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o. o. realizują projekt  nr RPMA.04.03.01-14-j602/23 dofinansowany z funduszy UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 (RPO WM 2014-2020) pn.

„Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej poprzez zakup niskoemisyjnych autobusów zasilanych paliwem LNG i CNG”

W ramach projektu w latach 2021-2023 zakupiono 110 nowoczesnych autobusów niskoemisyjnych, w tym 40 krótkich (12m) pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG) i 70 długich (18m), przegubowych pojazdów zasilanych skroplonym gazem ziemnym (LNG).

Przedsięwzięcie realizowane jest na obszarze m. st. Warszawy i ma istotne znaczenie dla całego Obszaru Metropolitalnego Warszawy. Autobusami zakupionymi z budżetu projektu realizowane są zadania przewozowe na liniach sieci autobusowej obsługiwanych przez MZA Sp. z o. o. Nowy tabor wykorzystywany jest na liniach obsługujących główne ciągi i węzły komunikacyjne, łączące duże osiedla mieszkaniowe ze ścisłym centrum miasta, czy ważnymi ośrodkami edukacji, sportu, kultury oraz skupiskami miejsc pracy.

Zamówienie zarówno długich jak i krótkich autobusów umożliwia optymalne wykorzystanie środków publicznych poprzez kierowanie na mniej obciążone linie krótszych autobusów. Z kolei stosowanie we flocie MZA różnych rodzajów napędów i różnych paliw dywersyfikuje ryzyko operacyjne.

Celem projektu jest dostarczenie najwyższej jakości usług transportowych przy jednoczesnym realizowaniu strategii miasta w zakresie ograniczania emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych i CO2. Jednym z trzech najważniejszych czynników decydujących o tym, czy pasażer wybiera transport indywidualny czy zbiorowy, jest – oprócz punktualności i siatki połączeń – tabor. W celu zachęcania pasażerów do korzystania z usług oferowanych przez MZA konieczna jest zatem bieżąca modernizacja lub wymiana taboru. Mieszkańcy stolicy oczekują bezpiecznego, komfortowego i dostosowanego do ich potrzeb transportu, z tego względu operator musi na bieżąco dbać o unowocześnianie floty. Dzięki temu możliwe jest podnoszenie udziału transportu publicznego w systemie transportowym miasta. Projekt przyczynia się także do spełnienia wymogów wynikających z Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która nakłada na przewoźników miejskich obowiązek posiadania odpowiedniego udziału autobusów zasilanych paliwem alternatywnym w użytkowanej flocie pojazdów.

Przetargi:

W dniu 4.08.2020 r. Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o. podpisały umowę z Solaris Bus & Coach SA na dostawę pojazdów zasilanych gazem CNG, a następnie w dniu 8.09.2020 podpisano umowę z Autosan Sp. z o.o. na dostawę autobusów zasilanych gazem LNG. Dostawy autobusów zostały zrealizowane w latach 2021-2023r.

Podstawowe parametry taboru:

  • autobus przegubowy 18 m zasilany paliwem LNG oraz autobus krótki 12 m zasilany paliwem CNG, wszystkie pojazdy z klimatyzacją, ogrzewaniem, systemem automatycznego wykrywania pożaru i gaszenia, dostosowane do montażu biletomatów i systemu kasownikowego
  • wyposażone w komputer pokładowy, system informacji liniowej i pasażerskiej (w tym tablice LED i LCD), system łączności alarmowej, lokalizację pojazdu, łączność bezprzewodową, system monitoringu wizyjnego, moduł transmisji danych, blokadę alkoholową uniemożliwiającą uruchomienie pojazdu po wykryciu alkoholu w próbce
  • dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się (całkowicie niskopodłogowy tabor, funkcja przyklęku, wysuwana platforma dla wózków), wewnątrz pojazdów przewidziana jest wydzielona przestrzeń przeznaczona dla osób poruszających się na wózkach (miejsce, gdzie przy pomocy specjalnego mocowania można unieruchomić wózek) oraz dodatkowa przestrzeń dla wózków dziecięcych. Kolejne udogodnienia to zapowiedzi głosowe czy system wizualnych zapowiedzi przystanków wewnątrz pojazdów. W autobusach znajdują się także udogodnienia dla osób z dysfunkcją wzroku – są to kontrastowe barwy poręczy, uchwytów, przycisków i oznaczeń różnicy poziomów na progach schodów, zgodnie ze standardem MZA. Dzięki temu projekt jest w pełni zgodny z zasada uniwersalnego projektowania, równości szans i niedyskryminacji.

Wartość projektu:

  • Całkowita wartość projektu: 187.885.156,66 zł
  • Koszty kwalifikowane:            152.752.159,79 zł
  • Dofinansowanie UE:               101.031.755,07 zł

Przydatne linki:

Pozostałe informacje:

  • Umowa o dofinansowanie Projektu została zawarta z Województwem Mazowieckim reprezentowanym przez Zarząd Województwa Mazowieckiego, w imieniu którego działa Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych.