Kupujemy 79 autobusów elektrycznych

Warszawa zyska 79 nowych autobusów elektrycznych. Miejskie Zakłady Autobusowe podpisały umowy z firmą Solaris Bus & Coach o wartości ponad 316 milionów złotych. Już wkrótce na ulicach Warszawy może kursować ponad 400 autobusów niskoemisyjnych.
Miejskie Zakłady Autobusowe są jednym z europejskich liderów w zakresie autobusów zeroemisyjnych. Pierwsze z nich spółka zakupiła w 2015 roku, natomiast obecnie we flocie miejskiego przewoźnika jest już ponad dwieście tego typu pojazdów. Wkrótce ich liczba będzie coraz bardziej wzrastać.
Na mocy podpisanych umów Solaris Bus & Coach dostarczy 79 autobusów z fabryki w podpoznańskim Bolechowie. Będzie to 50 przegubowych Solarisów Urbino 18 Electric o długości 18 metrów oraz 29 Solarisów Urbino 12 Electric – pojazdów klasy maxi o długości 12 metrów.
Zamówione przez przewoźnika autobusy zostaną zaprojektowane w oparciu o nową architekturę modułowego układu napędowego, która eliminuje tzw. wieżę silnika. Pozwala to na zwiększenie przestrzeni pasażerskiej oraz miejsca na dachu, na którym umieszczone są wszystkie baterie. Autobusy będą wyposażone w baterie typu Solaris High Energy – o pojemnościach ponad 500 kWh w modelach 12-metrowych oraz ponad 700 kWh w wersji przegubowej. Ich ładowanie będzie się odbywać poprzez gniazdo plug-in. Autobusy będą wyposażone w rozwiązania asystenckie, m.in. w system informujący o obecności uczestników ruchu drogowego w tzw. martwej strefie pojazdu czy system ostrzegający o senności kierowcy.
Pojazdy zostaną wyposażone zgodnie z wytycznymi Zarządu Transportu Miejskiego – będą posiadać niską podłogę, klimatyzację wysokiej mocy, monitoring wizyjny, elektroniczną informację wewnętrzną i zewnętrzną, pełne udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, w tym niewidomych i niedowidzących. Posiadacze telefonów komórkowych zyskają ładowarki USB.
Nowe autobusy elektryczne mają być dostarczone w drugiej połowie przyszłego roku. Zamawiający ma także w ramach opcji, możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejnych 79 wozów w identycznej konfiguracji.
Miejskie Zakłady Autobusowe zamierzają też kupić dziewięćdziesiąt elektrobusów w ramach innych prowadzonych postępowań. Jedno z nich, już w przyszłym tygodniu ma doprowadzić do zakupu dziesięciu pojazdów Irizar o długości dziesięciu metrów. W perspektywie jest także zamówienie pięćdziesięciu przegubowców i trzydziestu autobusów klasy maxi.
Jeżeli uda się zrealizować wszystkie zamierzenia MZA, liczba pojazdów zeroemisyjnych na ulicach Warszawy przekroczy czterysta sztuk, co będzie oznaczało około trzydziestu procent floty największego komunalnego przewoźnika miejskiego transportu publicznego.
– Dzięki zakupowi 79 fabrycznie nowych Solarisów, Miejskie Zakłady Autobusowe znacząco rozbudują swoją flotę autobusów elektrycznych. To jednak tylko część naszych realizowanych obecnie inwestycji w tabor zeroemisyjny – finalnie w ciągu kilkunastu miesięcy może do nas dotrzeć nawet 258 elektrobusów. Będzie to kolejny wielki krok w kierunku zielonej, ekologicznej stolicy, a dla naszej Spółki wzmocnienia pozycji jednego z europejskich liderów zeroemisyjnego transportu – mówi Jan Kuźmiński, Prezes Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych.