
Projekt HySPARK (Hydrogen Solutions for euroPean Airports & Regional Kinetics) o łącznym budżecie 11,674 mln euro został dofinansowany kwotą blisko 9 mln euro w ramach programu Clean Hydrogen Partnership Komisji Europejskiej. Jest to pierwszy projekt w Polsce dedykowanym dolinom wodorowym, realizowany w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. HySPARK to inicjatywa międzynarodowego konsorcjum, które obejmuje kilkanaście podmiotów z 5 krajów, w tym Miejskie Zakłady Autobusowe sp. z o.o.
Konsorcjum odpowiedzialne będzie za stworzenie replikowalnego ekosystemu wodorowego opartego na zeroemisyjnych rozwiązaniach. Projekt zainicjowany przez członków Mazowieckiej Doliny Wodorowej zakłada budowę pełnego łańcucha dostaw wodoru na terenie Polski centralnej. Jego celem jest rozwój ekosystemu wodorowego w Województwie Mazowieckim, który pomoże wesprzeć dekarbonizację operacji naziemnych warszawskiego lotniska, pobliskich energochłonnych gałęzi przemysłu i transportu publicznego w regionie. Przedsięwzięcie polega na demonstracji technologii oraz wsparciu rozwoju regionalnego rynku wodoru dzięki połączonym wysiłkom środowiska akademickiego, przedsiębiorstw i władz lokalnych.
W ramach projektu HySPARK zostaną wyprodukowane i będą eksploatowane innowacyjne pojazdy zasilane wodorem, w tym miejskie autobusy wodorowe, ale również ciągniki wodorowe oraz wózki do obsługi naziemnej stołecznego lotniska. W sąsiedztwie Lotniska Chopina zbudowana zostanie stacja tankowania wodoru zaopatrywana w to paliwo przez Orlen, a autobusy komunikacji miejskie napędzane wodorowe zostaną dostarczone przez firmę ARTHUR BUS. Rolą MZA w projekcie będzie testowanie 2 autobusów komunikacji miejskiej zasilanych paliwem wodorowym. Czas trwania projektu przewidziany jest na 5 lat, testy autobusów na ulicach Warszawy rozpoczną się na przełomie 2027/2028 roku.
HySPARK jest unikatowym przedsięwzięciem, które łączy kluczowe kompetencje niezbędne do realizacji celów Polskiej Strategii Wodorowej. Działania konsorcjum realnie przyczynią się do dekarbonizacji transportu, a rezultaty projektu będą modelowym rozwiązaniem przewidzianym do replikacji w innych aglomeracjach miejskich – wykorzystanie efektów realizacji projektu na rzecz budowy ekosystemów wodorowych wokół innych europejskich lotnisk zostało zaplanowane na etapie tworzenia wniosku o dofinansowanie.
